Ishmael Ensemble se za poslední tři roky vyšvihli mezi nejzajímavější nové soubory na britské scéně. Saxofonista a kapelník Pete Cunningham používá svůj bristolský kolektiv jako nástroj k objevování jazzu budoucnosti, který do sebe vsákl vlivy současné alternativy. Sekundovat jim bude švédsko-česko-slovenská jazzová čtveřice Alf Carlsson/Jiří Kotača Quartet. V pátek 1. dubna se oba jazzové komba představí v Paláci Akropolis v rámci večerů Festivalu Spectaculare 2022.
Jazz se poslední roky vrací do epicentra alternativy a jeho comeback zuří naplno i ve Velké Británii. K tahounům místní scény jako jsou Sons of Kemet, Portico Quartet nebo Cosmo Pyke musíme určitě zařadit i bristolský kolektiv Ishmael Ensemble. V jeho čele stojí saxofonista a kapelník Pete Cunninghamm, který dříve pod jménem Ishmael míchal jazz a elektroniku. Tato záliba mu zůstala i poté, co dal dohromady skupinu mladých jazzových hudebníků hladových po prozkoumávání hranic svého žánru. S jejich pomocí získala Ishmaelova hudba větší drive a organičnost, aniž by ale ztratila na futuristickém designu. Dvě studiové desky Ishmael Ensemble sklidily nadšené recenze, což platí i o jejich koncertech. V Ishmael Ensemble se potkali vedle Cunnighama také zpěvačka a klávesistka Holysseus Fly, basák Jake Spurgeon, kytarista Stephens Mullins a bubeník Rory O’Gorman. Velký ohlas vzbudil už jejich debut State of Flow, který v roce 2019 dostal ocenění pro nejlepší jazzové desky měsíce v Guardianu i MOJO. „Je to hudba rozkročená mezi astrálním jazzem, bublající elektronikou, minimalismem a psychedelickým dubem,“ pochválilo desku první jmenované médium. Ishmael Ensemble pak dostali šanci natáčet v kultovních studiích Maida Vale a dostali pozvánku na kompilace pro Brownswood Recordings a Soul Jazz Records. Cunningham také remixoval Carla Craiga nebo nahrávky z katalogu legendárních Blue Note Records.
Loňské druhé album Visions of Light je epická kolekce té nejaktuálnější jazzové fúze, vtahující i hodná obdivu. Cunninghamův kvintet chvíli impulzivně vybuchuje, aby o pár minut později útěšně hladil. Hned v úvodním Intru na vás dýchnou Cinemetic Orchestra, při Empty Hands si někdo vzpomene na Massive Attack, s nimiž Ishmael Ensemble spojuje bristolská linie karibských kořenů. Ve Wax Werk zlověstně tepou beaty, jako kdyby se Jon Hopkins pokoušel o free jazz, zatímco Morning Chorus připomíná Bon Iver chycené v pasti smyček. Ishmael Ensemble úspěšně míchají silné písničkářství, současný jazz a zvukové experimenty s velkými emocemi.
Jako support se v Akropoli také poprvé představí Alf Carlsson/Jiří Kotača Quartet, což je společný projekt švédského kytaristy Alfa Carlssona (komponoval hudbu pro Nobelovu cenu míru) a českého trumpetisty Jiřího Kotači (výherce České jazzové sklizně 2020 a nominace na Cenu Anděl 2020), člena také Cotatcha Orchestra. Tyto dva muzikanty spojilo studium v nizozemském Rotterdamu a půl roku po jejich návratu do rodných zemí i plánovaný výlet Alfa do ČR, z kterého se nakonec stala krátká šňůra a posléze regulérní kapela, která funguje již třetím rokem a odehrála desítky koncertů na jazzových festivalech a v klubech ve Švédsku, Slovensku a České republice. Kapelu doplnili nejžádanější slovenští jazzmani nejmladší generace – Peter Korman na kontrabas a Kristián Kuruc na bicí nástroje. V hudbě kvarteta se mísí vlivy lyrické skandinávské hudby a moderního jazzu se špetkou moravského a slovenského folkloru, což přináší unikátní zvukovou kombinaci této kapely, která klade důraz na zvukovou pestrost, silné melodie a pracuje s propojováním odlišných hudebních tradic a kořenů jednotlivých členů kapely. Obě kapely si svou premiéru v Paláci Akropolis odbydou v pátek 1. dubna v rámci Festivalu Spectaculare 2022.
Vj Linda Retterová
Linda Retterová, animátorka a textilní výtvarnice, se dlouhodobě zajímá o analogové techniky, které aplikuje také ve svých živých projekcích. Abstraktní barevné obrazy přenáší na plátno přímo z analogových projektorů nebo pomocí nich vytváří náplň digitálních projekcí a autorských videí.