Co se stane, když norský jazzový inovátor potká německého deephouseového veterána a začnou spolu improvizovat? Bugge Wesseltoft a Henrik Schwarz se seznámili před více než deseti lety a chemie zafungovala natolik, že spolupracují dodnes. Kouzlo jejich hudby pohybující se mezi jazzem, ambientem a taneční elektronikou ochutnají návštěvníci koncertu v rámci festivalu Spectaculare. Ve středu 11. května zahrají Wesseltoft a Schwarz v Paláci Akropolis.
„Vždycky jsem se snažil najít svoji vlastní věc, svůj vlastní hlas. Nechci být kopie žádného jiného muzikanta, z minulosti ani současnosti, to mi přijde zbytečné. Existuje už spousta skvělé hudby, ale ty si musíš najít svůj vlastní sound,“ prohlašuje norský jazzový inovátor Bugge Wesseltoft a celá jeho kariéra je ve znamení objevování nových cestiček, kterými by se mohl jazz vydat. V polovině devadesátek pomohl s improvizační skupinou New Conception Of Jazz žánr sblížit s klubovou elektronikou, objevil Nilse Pettera Molvaera, má za sebou nahrávky s Janem Garbarekem, Laurentem Garnierem či kytaristou Johnem Scofieldem. Wesseltoft je samorost, který sebevědomě kráčí dějinami hudby posledních tří dekád a nachází inspirativní konexe s dalšími hudebníky. Jeho nahrávky jsou nepředvídatelné, dobrodružné a obvykle posluchačům otevírají dveře do světa, o němž dosud nevěděl, že existuje.
Ne jinak tomu bylo, když se Wesseltoft dal dohromady s Henrikem Schwarzem, veteránem německé deephouseové scény. Schwarz se od počátku devadesátek věnoval djingu, remixoval velká jména jako Coldplay nebo Mary J. Blige a vydal mix v rámci slavné série DJ-Kicks. Jeho tracky se objevily v katalogu značek Ninja Tune nebo !K7. Od poloviny nulté dekády se ale rozhodl vydat do neprobádané krajiny improvizace a začal vystupovat s laptopem nebo točit spontánní kolaborace s hudebníky jako jsou Dixon nebo Kuniyuki. Co všechny Schwarzovy nahrávky spojuje je láska k soulu a jazzu, která je slyšet i pod těmi nejklubovějšími tracky. A tvoří i společný základ pro jeho partnerství s Wesseltoftem.
Seznámili se přes společného známého v roce 2009 a Wesseltoft pak pozval Schwarze na svůj berlínský koncert, aby si s ním zajamoval v závěrečných dvou skladbách. Chemie zafungovala hned na poprvé a osmiminutová improvizace ze zmíněného koncertu otevírá pod jménem First Track – Live from Berlin jejich společné album Duo. To vyšlo v roce 2011 na norských Jazzlands Recordings. Synergie mezi klavírem a elektronikou zde funguje na výbornou, oba hudebníci jsou v neustálém dialogu, dávají se prostor, pomáhají si. Ať už zabrousí do ambientu, elektroakustických experimentů nebo nu-jazzu, skládají poctu In a Silent Way nebo Pat Metheny Group, posluchač cítí, že se u toho skvěle baví. Kromě dalších studiových a koncertních tracků je zde ke slyšení třeba i nová verze Leave My Head Alone Brain, Schwarzovy klasiky z poloviny nultých let.
Od vydání desky Duo uplynula už víc než dekáda, Schwarz a Wesseltoft i nadále spolupracují – předloni natočili singl In Spite of Everything. Spolu také nadále koncertují, před čtyřmi lety přibrali basistu Dana Berglunda, s nímž natočili album Triptych. V Praze se ale v premiéře objeví jako duo a přesvědčí nás, že unikátní kouzlo jejich elektroakustické fúze stále funguje.
Vj Jan Hladil
Jan Hladil je jeden z nejvýraznějších současných autorů české multimediální scény. Nejčastěji pracuje s laserem a generativní projekcí a vytváří prostorové světelné instalace. V minulosti byl členem vjejského uskupení Lunchmeat a svými živými vizuály už doprovázel takové jména jako je DJ Shadow, Murcof, Actress atd.