Květnové pokračování hudebního lahůdkářství Music Infinity představí českému posluchači americký projekt Mountains patřící ke špičce současné experimentální hudby. Dvojice Brendon Anderegg a Koen Holtkamp, která dorazí 17. května do Paláce Akropolis, věří na sílu momentu a svoje zvukové gobelíny tkají ze zvuků akustických kytar a efektovacích mašinek jako volné koncertní improvizace. Výsledkem jsou osobité kompozice rozkročené mezi folkem, post-rockem, drone-ambientem a hudební avantgardou – uhrančivé a krásné zároveň. Mountains také založili koncem 90.let svůj vlastní label Apestaartje, avšak nyní už vydávají na proslavené značce Thrill Jockey a novináři je často srovnávají s Brianem Eno nebo Fenneszem.
Mountains – Hory mají uši
Experimentální hudba je posledních několik desetiletí skoro výhradně spojována s elektronickými hudebními nástroji. I „obyčejná“ akustická kytara ale může být zdrojem neobvyklých zvuků. Přesvědčit se nás o tom snaží chicagská dvojice Mountains momentálně usazená v Brooklynu, která se vydala opačnou cestou než většina jejich kolegů z avantgardní scény a ve své hudbě hledají nový smír mezi dřevními nástroji a moderní technologií. Na zvuk akustických kytar a terénních nahrávek aplikují Mountains efekty z mašinek a vytváří úchvatné zvukové krajiny, které zvou k poslechu plnému dobrodružství. Své koncerty berou Brendon Anderegg a Koen Holtkamp jako příležitostí k volné improvizaci, při níž svůj futuristický folk křížený s post-rockem a drone ambientními náladami proměňují každý večer do nových a dosud neslyšených podob.
Anderegg a Holtkamp se seznámili už na střední škole ve Chicagu a v roce 1998 založili label Apestaartje, kolem kterého se utvořila komunita hudebních experimentátorů. Každý z dvojice měl svůj vlastní projekt – první vystupoval pod vlastním příjmením, zatímco druhý byl známý jako Aero a společný projekt zrealizovali teprve v okamžiku, kdy začali přemýšlet o tom, jak přenést svoji hudbu na pódium. V roce 2005 proto vznikli Mountains. Své bezejmenné debutové album (a též všechny následující) natočili jako improvizaci, v níž v reálném čase proměňují akustické nástroje a terénní nahrávky ve vyklidněné zvukové skulptury. Album si vysloužilo srovnání s ambientními klasiky jako jsou Brian Eno, Popol Vuh nebo Fennesz. Jejich druhé album Sewn i vinylová deska Mountains Mountains Mountains pomohly dvojici získat na experimentální scéně jméno, zásadní průlom ale přišel až s albem Chorals, které Mountains vydali v roce 2009 na proslulé chicagské značce Thrill Jockey. Za zmíňku stojí i vynikající sólové album Holtkampa Field Rituals, která vyšla v roce 2008 na britské prestižní značce Type.
„Kombinace akustických a elektronických elementů nám dovoluje vytvořit mnohem reálnější pocit vřelosti než čistě digitální nebo dokonce pouze elektronické nástroje,“ vysvětluje Koen Holtkamp filosofii Mountains. Jejich majestátné i delikátně krásné zvukové skulptury bude moci český posluchač poprvé na vlastní oči i uši obdivovat v úterý 17. května v Paláci Akropolis, kde americká dvojice zahraje na pozvání série Music Infinity.
Diskografie: Mountains (Apestaartje, 2005) Sewn (Apestaartje, 2006) Mountains Mountains Mountains (Catsup Plate, 2008) Choral (Thrill Jockey, 2009) Air Museum (Thrill Jockey 2011)
Napsali o Mountains:
„Holtkamp a Anderegg natáčí folk 21. století, jenž je ponořený v estetice moderních technologií a přesto si zachovává velmi přírodní a přístupný zvuk.“ SoundOHM
„Od brnkání, přes akordy na klaviatuře až po přílivové vlny elektrického šumu – hudba Mountains spěje k majestátnosti koncertů Sigur Rós i sofistikovanosti nahrávek Christina Fennesze.“ IndyWeek.com „Koncerty Mountains mají daleko k sebestřednosti nebo monotónnosti. Místo distortovaných dlouhých tónů dvojice trpělivě prozkoumává, jak nabídnout posluchačům maximální zvukovou slast.“ Ithaca.com
Oddi: Ambientní projekt Oddi Tomáše Peřinky má své počátky v roce 2009 v Reykjavíku. Oddi znamená islandský výraz pro špičku či geografický výběžek země a hudebně se jedná o meditativní až filmovou hudbu odrážející jeho vnitřní pocity, zkomponované reakce na životní události ovlivněné Islandem, místem kde Tomáš pobýval a které se pro něj stalo inspirací pro snění a výlety do nejzazších hlubin vnitřního světa. Jeho hudba bude doprovázena speciální projekcí vizualisty Jakuba Jahna, který zkoumá možnosti pohyblivého obrazu. Jeho práce balancuje na hraně filmu, videa a performing arts. Cílem by mělo být otevřené audiovizuální dílo, které během prezentace reaguje na vnější i vnitřní podněty a mění se s každým novým provedením. Spojenim Oddi a Jakuba Jahna vznikl program na téma The Road to Damascus . Hudební výlet se spojením pohyblivého obrazu umožňuje otevření cesty do nitra naši pocitové stránky.
Více info na http://www.myspace.com/oddi2009 Rozhovor s Oddi najdete zde http://waawe.blogspot.com/…terview.html