Švédské trio Tape láká posluchače do krajiny snů
Série Music Infinity představí 18. března v Paláci Akropolis švédské trio Tape, které poprvé v České republice rozezní svoje zasněné náladové kompozice ovlivněné vážnohudebním minimalismem, ambientem i post-folkem.
Jako host vystoupí české duo SoUsedi. Základ kapely je violoncello a kytara (+ aktuálně ambientní perkuse, činely, chrastítka a triangl)- pomoci těchto nástrojů malují své zvukové emocionální obrazy.
TAPE
čerpají z širokého spektra elektronických a akustických nástrojů, s nimiž vytváří unikátní zvukové novotvary nejčastěji připodobňované k dalším těžko zařaditelným experimentátorům jakými jsou Faust nebo Fennesz. Multiinstrumentalisté Tomas Hallonsten a bratři Andreas a Johan Berthlingové spolu hrají od roku 2000 a jejich desky vychází na kultovní severské značce Häpna.
S Tape do krajiny snů
Švédsko se v posledních letech stalo synonymem pro originální pop, velmi pozoruhodné věci se ale dějí i pod povrchem, kde se tradice severského písničkářství nenápadně reflektuje v místní experimentální hudbě. Skvělým příkladem je trio Tape z Stockholmu, které své svůdné instrumentální kompozice staví na fascinaci folkem. Jejich záběr je ale mnohem širší – v hudbě Tape můžete slyšet také ambient nebo minimalismus.
Trio multiinstrumentalistů Andreas Berthling, Johan Berthling a Tomas Hallonsten se dalo dohromady v roce 2000 a svůj debut Opera vydalo v roce 2002 na značce Häpna, jíž je Johan spoluvlastník. Album využívající terénní nahrávky stejně jako počítačové manipulace vzniklo v opuštěné kamenné stodole na vesnici a vysloužilo si srovnání s atmosférickým post-rockem kapel jako jsou Gastr del Sol nebo pozdní Talk Talk. Deska se dočkala i své remixové verze Operette, na níž skladby překopali Oren Ambarchi nebo Pita. Druhá nahrávka Milieu byla ve znamení posluchačsky přístupnějších postupů experimentálního popu. Pro třetí počin Rideau se Tape v roce 2005 spojili s Marcusem Schmicklerem, v jehož kolínském studiu nahráli desku, na níž intimitu předchozích alb vystřídal syrovější zvuk. Zatím poslední album Luminarium objevuje vzdušnější struktury jazzu nebo sedmdesátkového krautrocku a znovu potvrzuje, že Tape umí posluchače překvapit. Jejich páté album Revelationes vyjde na jaře 2011.
Každý z tria muzikantů působí kromě Tape i v dalších projektech. Johan Berthling natočil společné album s Orenem Ambarchim My Days Are Darker Than Your Nights (2003) a působil v kapelách The Godforgottens, Angles nebo Sten Sandell Trio. Andreas Berthling vydával na začátku tisíciletí alba s elektronickou hudbou pod vlastním jménem na značkách Staalplaat nebo Mitek. A multiinstrumentalista Tomas Hallonsten je ke slyšení na nahrávkách skupin The Concretes, Exploding Customer nebo Pallin. V roce 2007 se Tape podíleli na deskách japonských skupin Minamo a Tenniscoats a vloni připravili společné album se skotským skladatelem a klavíristou Billem Wellsem.
Tape jsou prototypem hledačů nových hudebních cest, kteří nikdy nezůstávají stát na jednom místě. Ať už skládají svoje kompozice z digitálních koláží, držených tónů elektrické kytary nebo slastných textur nalezených zvuků, vždy se vymykají všem žánrovým škatulkám. Koncert tria Tape v rámci Music Infinity 18. března v Paláci Akropolis představí poprvé českému posluchači jeden z nejzajímavějších projektů současné hudby na okraji.
Diskografie:
Tape – Opera (Häpna 2002) Tape – Milieu (Häpna 2003) Tape – Operette (Cubic music 2004) Tape – Mort Aux Vaches Live (Staalplaat 2005) Tape – Rideau (Häpna 2005) Tape & Minamo – Birds of a feather (HEADZ 2007) Tape – Luminarium (Häpna 2008) Tape & Bill Wells – Fugue (Immune 2010) Tape – Revelationes (Häpna 2011)
Napsali o Tape:
„Tape organicky spojují lehoučké akustické textury s širokým spektrem varhan a jemným dotekem digitálních tónů.“ WIRE
„Nahrávky Tape se dají srovnávat jen se sebou samými. Luminarium této unikátní švédské trojice znovu zvyšuje kvalitativní laťku jejich alb, které si definují svůj vlastní žánr.“ Boomkat
„Poslouchat desky Tape je jako vracet se do svého domova. Jejich vřelý mix akustických a elektronických nástrojů zatím nikdy nezklamal.“ Foxy Digitalis
SoUsedi:
Skupiny vznikají z různých důvodů, ale případ počátku dua SoUsedi skutečně není z nejobvyklejších: „SoUsed Karel a SoUsed Martin se poprvé potkali na chodbě domu, ve kterém oba bydlí, zrovna ve chvíli, kdy z bytu SoUseda odvedle unikal plyn“, praví jejich web. Dvojice obsluhuje střídavě kytary, violoncello a elektroniku, bez zajímavosti není, že Karel zároveň příležitostně funguje v sestavě improvizačních B4 a má za sebou minulost člena svého času celkem populárních skupin SM Lomoz resp. Posmrtné zkušenosti, zatímco Martin je zas k nalezení ve formaci Akline. Duo produkuje přemýšlivou, instrumentální hudbu, elektronicky vrstvenou z akustických zvuků. Vyhýbá se tradičním písničkovým strukturám, hodně se soustřeďuje na nálady a celkové vyznění. Není divu, že si s nimi už zajamoval i respektovaný bubeník Miloš Dvořáček. Přístup obou zúčastněných připomíná výtvarníka, který se nevyhýbá momentu náhody, ale zároveň cílevědomě skládá obraz se zcela zjevně předem daným úmyslem. Znějí jako soundtrack k hodně psychedelickému filmu. Relativně často koncertují, vedle vernisáží už třeba i doprovázeli němý film (společně s projektem Mythematica) a objevili se tak i na Letní filmové škole v Uherském Hradišti.