X
pondělí 13. 5.
8 PIPERS FOR PHILIP GLASS + OMNIWERK IMPRESSIONS
19:00, Velký sál
dočasně mimo provoz

info

8 Pipers for Philip Glass Raná tvorba Philipa Glasse v provedení skotských a bretaňských dud.

Rané skladby Philipa Glasse z roku 1969 v podání osmičlenného ansámblu skládajícího se ze skotských a bretaňských dud a bombard (šalmaji příbuzné píšťaly). Skladby Two Pages, Music in Fifths, Music in Contrary Motion a Music in Similar Motion napsal Philip Glass po své cestě po severní Africe a Indii, kde ho okouzlily hutné barvy lokálních nástrojů. Autor projektu Erwan Keravec tak svým orginálním nastudováním skladby vrací do světa, který Glasse původně inspiroval.

Žánrově všestranný skladatel a hráč na velké skotské dudy Erwan Keravec z Bretaně se pohybuje na hranicích lidové hudby, klasické hudby, free jazzu, noisu a scénické hudby. Patří do stejné třídy nadžánrových improvizátorů jako jeho častí spoluhráči, renomovaný experimentální skladatel a vizionář Heiner Goebbels a švédský saxofonista Mats Gustafsson. Mezi jeho současné projekty patří také adaptace legendární skladby In C průkopníka amerického minimalismu Terryho Rileyho pro 20ti členný dudácký ansámbl.


Aki Rissanen: Omniwerk Impressions Mimořádný klavírista s unikátním nástrojem Omniwerk.

Omniwerk je unikátní nový nástroj, ve kterém finští stavitelé hudebních nástrojů Jukka Ollika a Jonte Kniff spojili dva historické klávesové nástroje – Geigenwerk (neboli Viola Organista, původně vynález Leonarda da Vinciho) a Lautenwerk (klávesová loutna barokní éry, oblíbený nástroj J. S. Bacha) do jednoho, nového nástroje. Výsledný Omniwerk má dva manuály – pro každý “werk” jeden – na které lze hrát současně. Pozoruhodná škála zvuků vzniká kombinací dvou manuálů a důmyslného systému pásů, díky které může nástroj znít podobně jakocembalo i jako smyčcový orchestr.

Finský klavírista Aki Rissanen má na svém kontě pět alb a velké úspěchy v soutěžích sólových klavíristů na Montreux Jazz Festivalu ve Švýcarsku a v soutěži La Defense ve Francii. Ačkoli původně vystudoval klasickou hudbu, vždy se zajímal o hudební improvizaci. Nové hudební kompozice Akiho Rissanena pro unikátní nástroj Omniwerk vychází ze dvou protikladů: starší, klasický zvuk připomínající barokní a renesanční éru se zde snoubí s minimalistickým vlivem a elektronickou abstrakcí. Tato kombinace dává Akimu jeho osobitý zvuk a identitu. Koncepčně přímo překypuje originalitou: akustické renesanční techno – madrigaly se potkávají s minimalismem, dalo by se říct. V rámci koncertu zazní i kompozice inspirované fragmenty melodií Leonarda da Vinciho, které si zapisoval na okraj svých skic.


X