X
pondělí 4. 11.
TANTEHORSE ► EMERGENCY DANCES V.
18:30, Velký sál
dočasně mimo provoz

info

Soubor Tantehorse uvádí pátý díl série Emergency Dances, která dává kreativní prostor začínajícím umělcům. Tři vybraná díla mladých tvůrců do Paláce Akropolis přináší současná témata a příběhy o křehkosti, hledání identity a harmonii mezi lidstvem a přírodou. Česko-nigerijská performerka Angela Nwagbo uvede osobní výpověď o kulturní, jazykové a sociální identitě. Daniela Kolková skrze křehké taneční sólo ​​ ohledává oblast radikální jemnosti a dvojice autorů Claude Johann Čierny a Eduard Adam Orszulik navedou diváky k přemýšlení o enviromentální krizi. Premiéra se uskuteční 4. a 5. listopadu v Paláci Akropolis.

Kurátorkou Emergency Dances V. je tanečnice a choreografka Markéta Vacovská, spolu s ní se na vedení projektu podílí dramaturgyně Kristýna Boháčová a režisérka Miřenka Čechová. „Zaujala nás snad absolutní odlišnost jednotlivých děl a přece stejná potřeba silného a hlasitého volání, stejná oddanost tématu a touha po jeho přerámování ve společnosti. Všechna díla vycházejí z nutnosti dát jevištní tvar svému příběhu, svému spouštěcímu bodu a problému, který zahrnuje celé lidstvo. Během jednoho večera tak budeme moci pozorovat posun od singulárního přes kolektivní k více-než-lidskému,“ popisují vybraná díla kurátorky projektu.

VRÁSNĚNÍ

Diváci jsou přizváni na cestu vnitřní krajinou, kde se setkávají s křehkostí a způsoby vnímání jemnosti. Skrze pohyb, zvuk a interakci performance vyzývá k zamyšlení nad tím, jak můžeme integrovat jemnost do naší praxe a jak se otevřít hlubšímu propojení s sebou samými i s okolním světem. Je to pozvání k introspekci a objevování krásy v subtilních aspektech naší existence.

Tvůrčí tým:

  • koncept, performance: Daniela Kolková
  • Hudba: Eva Marťák
  • Dramaturgie: Sabina Bočková
  • Instalace: Adina Voldrábová
  • kostým: Anna Tichá
  • Daniela Kolková je tanečnice a performerka působící v Praze. Zajímají ji nové přístupy k procesu tvorby s akcentem na etiku a udržitelnost. Absolvovala taneční program Dance journey pod tanečním souborem Kibbutz contemporary dance company. Je čerstvou absolventkou bakalářského oboru Nonverbálního divadla. Spolupracovala s divadelním souborem Tantehorse a tvůrci jako je Anna Jirmanová, Veronika Knytlová a Alice Chauchat.

    CONFLUENCE

    Autorské dílo oscilující mezi žánry fyzického divadla, tance, dokumentu a antropologického divadla odráží cestu za sebepoznáním Češky míšeného původu. Zaměřuje se na témata etnické identity a mezikulturality a je příběhem o hledání kulturní, jazykové a sociální sounáležitosti. Pomocí uměleckých prostředků, jako jsou hudba a móda propojující africký a slovanský folklór nebo unikátní fyzický jazyk kombinující Západní a africký tanec, dílo přivádí na svět pro mnohé stále utopickou představu souladu mezi africkými a evropskými kulturami.

    Tvůrčí tým:

  • koncept: Angela Nwagbo
  • performance: Angela Nwagbo, Siaka Toure
  • hudba: Tanita Yankova
  • Angela Nwagbo je herečka a tanečnice česko-nigerijského původu. Je absolventkou herectví alternativního a loutkového divadla na DAMU, což reflektuje její multižánrové zaměření v profesionální praxi. Působí v činoherním, alternativním, hudebním i pohybovém divadle, filmu, a věnuje se současnému tanci stejně jako urbánním a africkým tancům. V roce 2023 absolvovala taneční stáž v senegalské École des Sables a mimo umění se věnuje antropologickému výzkumu afrických a afročeských identit při Univerzitě Hradec Králové. Coby Afročeska cítí svou autorskou tvorbou na poli performativního umění potřebu přivést pozornost k tématům kulturní a etnické identity.

    Siaka Toure je polyvalentní perkusionista ze Senegalu. Svůj život zasvětil hudbě v roce 2017, kdy se připojil ke svému prvnímu profesionálnímu souboru. Od té doby působil jako djembé sólista v několika senegalských souborech. Jako hrdý reprezentant mandinské kultury hraje na bubny seouruba na kulturních akcích po celé Senegambii. Vede kurzy hry na djembé a seouruba a doprovází mezinárodní workshopy afrického tance od roku 2023 mj. prestižní taneční škole l'École des Sables.

    XXX|||\\\

    Projekt XXX|||\\\, koncipovaný mladým slovenským umělcem C. J. Čiernym, vzniká ve spolupráci s českým tanečníkem a choreografem E. A. Orszulikem. Společně vytvářejí hybridní současné taneční představení, ve kterém vystupují on, Nicola Mascia (IT/DE) a Helén Tamaskó (HU), doplněné virtuální 3D filmovou složkou od O. Konráda (CZ) a živým hudebním vystoupením experimentální hudebnice B. Tomáškové (SK). Projekt zkoumá metamorfózu na pozadí ekologického kolapsu a konfrontuje zakořeněný antropocentrický étos extraktivismu. Představuje si symbiotické soužití, ztělesněné organickými socha-kostýmy od umělkyně Moran Sanderovich (IL/DE) a pohybovými strukturami, které překračují antropocentrická omezení v rámci imaginární interaktivní krajiny. V posthumánní éře překonává nihilismus prostřednictvím nadějného vyprávění.

    Tvůrčí tým:

  • umělecké vedení & koncept: Claude Johann Čierny (SK)
  • choreografie & performance: Eduard Adam Orszulik (CZ)
  • tvorba & performance: Nicola Mascia (IT/DE), Helén Tamaskó (HU)
  • hudba & performance: Barbora Tomášková (SK)
  • socha & kostýmový design: Moran Sanderovich (IL/DE)
  • video, VJ & technická produkce: Ondřej Konrád (CZ)
  • produkce: Simulakrum, Natálie Matysková (CZ)
  • koprodukce: Tantehorse, Emergency Dances V.
  • dramaturgická supervize: Markéta Vacovská, Miřenka Čechová, Kristýna Boháčová
  • text v performance: Ruta Putramentaite (LT/CZ)<l/i>
  • poděkování: Veronika Hladká, Elena Tripaldi, Klára Peloušková
  • grafický design: Gregor Schreiter (DE)
  • Claude Johann Čierny je slovenský multimediální umělec a student filmové teorie žijící v Praze. Pracuje s fotografií, performancí a filmem. Vytvořil dvě autorské aktivistické performance, na základě čehož byl v roce 2021 nominován na slovenskou Cenu Inakosti. Spolu se svou matkou, vizuální umělkyní Pavlínou Fichta Čiernou vystavoval v pražské galerii Artwall a ve slovenské gandy gallery. Jeho samostatná fotografická výstava byla uvedena v A4 – prostoru pro současné umění v Bratislavě. Jeho debutový experimentální krátký film měl premiéru na 27. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava a poté byl promítán na Mezinárodním filmovém festivalu Art Film Košice, Suspaustas Laikas v Litvě a na MFF Zlatý Voči 2024, kde získal cenu za nejlepší audiovizuální esej. V současné době studuje na Katedře filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a část studia absolvoval na Freie Universität Berlin. V minulosti také absolvoval uměleckou stáž v programu „Planet B: Modul pro udržitelnost a civilizační problémy“, který je charakterizován jako dočasný prostor pro experimentální praxi a týmovou transdisciplinární práci na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM).

    Eduard Adam Orszulik je tanečník, performer, choreograf a mladý taneční vědec působící na české umělecké scéně s mezinárodním přesahem. Své středoškolské vzdělání získal na Janáčkově konzervatoři v Ostravě ukončené absolutoriem. Momentálně je doktorandem na Hudební a taneční fakultě Akademii múzických umění v Praze v oboru Choreografie a teorie choreografie, kde získal i předchozí bakalářský a magisterský titul. V rámci studia absolvoval také pobyt na Zürcher Hochschule der Künste ve Švýcarsku a účastnil se mnoha zahraničních profesionálních stáží. V minulém roce se podílel jako tvůrce a tanečník na mezinárodním tanečním projektu Woods Won't Vaporize pod Alica Minar and Col. premiérovaný v berlínských Uferstudios. Jako tanečník a choreograf spolupracuje s předními českými soubory a choreografy (BURKICOM, 420people, Tantehorse, DOT504, PocketArt etc.), jako choreograf vytvořil několik celovečerních představení uváděných na nezávislé taneční scéně. Založil performativní platformu PO_KO_ŘEN, která podporuje začínající umělce. Jeho vědecká práce je publikovaná ve významných odborných periodicích a publikacích.

    Co je projekt Emergency Dances?

    Cílem série Emergency Dances je podpora a rozvoj mladých choreografických talentů a jejich začlenění do profesionální taneční scény. Zároveň je kladen důraz na komunikaci palčivých témat současnosti prostřednictvím tanečního jazyka. Představení premiérovaná v rámci Emergency Dances prošla půlroční přípravou, během které poskytl Tantehorse mladým umělcům prostor pro zkoušení, dramaturgickou a režijní zpětnou vazbu, stejně jako produkční a technickou podporu. Dále je na samotných umělcích a umělkyních, jak se svým dílem naloží – zda ho rozvinou do celovečerního představení, nebo zůstanou u kratšího festivalového formátu. Mladí choreografové se tak učí nejen vytvořit myšlenkově pevně ukotvené taneční dílo, ale také se zorientovat v prostředí nezávislé scény, produkčně zaštítit svou činnost a efektivně přijímat zpětnou vazbu.

    Tantehorse chce projektem upozornit na jedinečné umělce a umělkyně, kteří začínají samostatně tvořit. „Emergency Dances jsou pokaždé jiné, pokaždé výbušné, pokaždé diskutabilní, protože jsou vždy hluboce osobní. I letos zveme diváky, aby se sami nechali oslovit detailem, motivem, s nímž rezonují, a vytvořili si tak svou jedinečnou interpretaci choreografického čtení. Aby přijali otevřenost performerů jako nabídku k tomu otevřít i svůj příběh,“ dodává Markéta Vacovská a Kristýna Boháčová.

    Soubor Tantehorse projektem Emergency Dances navazuje na edukativní linii, kterou lze sledovat v dlouhodobých laboratořích Tantelab, v kterých se soubor zaměřuje na přemostění konce studia a začínající kariéry.


    X