TEST
úterý 20. 11.
CÜNEYT SEPEÇTI /TR
19:30, Velký sál
dočasně mimo provoz

info
Cüneyt Sepetçi -- Romský klarinet i čtvrttónové klávesy z istanbulské svatby

Cüneyt Sepetçi – Romský klarinet i čtvrttónové klávesy z istanbulské svatby

I ty nejdivočejší balkánské kapely vyblednou, když je srovnáme se svatebními ansámbly z Istanbulu. Sóla klarinetisty Cüneyta Sepetçi připomínají ohnivý gejzír, který protínají řízné a věčně proměnlivé tóny čtvrttónových kláves, s doprovodem několika křížících se rytmických vrstev darbuky, tapanu i orientálně naprogramovaných lichých rytmů. Závratně vzpínající se melodie vyostřuje pronikavý zvuk dvouplátkové zurny i evropských houslí. Poslední album vydal Sepetçi u kultovní značky Living Music Duplication, kterou v Novém Mexiku vedou členové skupiny A Hawk and A Hacksaw. Album vzbudilo nadšenou reakci v odborném tisku, včetně respektovaného britského časopisu Wire, který otiskl několikastránkovou reportáž z istanbulské party, na níž byl Cüneyt Sepetçi hlavním účinkujícím.

Jeho domovská čtvrť Dolapdere leží hned za náměstím Taksim, které se roku 2013 stalo místem mnohadenních protestů proti developerské zástavbě parku Gezi. Na istanbulská měřítka se jedná o relativně malou čtvrť se silnou romskou komunitou, která zde žije už od dob Osmanské říše. Zvláště strategickou polohu má pro hudebníky: restaurace i pěší zóny, v nichž pulsuje noční život, jsou v těsném sousedství. Se svojí rodinou tu bydlí i Cüneyt Sepetçi, který pochází z dlouhého rodu romských muzikantů. Party, kterou měsíčník Wire popisuje, probíhá na náměstíčku na konci slepé ulice. Sepetçi testuje aparaturu, soundcheck plynule přejde v mnohahodinový koncert bez pauzy v ohlušující hlasitosti. Vedle klarinetu jsou dominantním nástrojem klávesy, v turecké hudbě relativně nový objev. Vytvářejí glissanda i laserově ostré mikrotóny, jejichž výšku lze přesně řídit ovládacím kotoučem. Tóny klávesového syntezátoru autenticky kopírují styl, jakým by hrála turecká citera kanun či akordeon, hráč má z obou nástrojů důkladnou průpravu, kterou aplikuje na klávesy. Když Sepetçi na klarinet spustí pomalou a uhrančivou melodii, pro hosty i příbuzné nastane vzácný okamžik klidu mezi divokým tancem i hlasitým křikem, jímž posluchači dávají najevo obdiv hudebníkům. Ti jsou nepostradatelným článkem společenského života v této miniaturní čtvrti uprostřed jednoho z nejdynamičtějších světových velkoměst. Jejich hudba, která provázela oslavy už od vzniku Osmanské říše, má ty nejlepší vyhlídky do budoucnosti. Jestli bude mít obdobou výdrž i samotná čtvrť nikdo nedokáže zaručit, ale duch zdejších komunit bude pokračovat právě díky hudbě, která navazuje na staletí dlouhé tradice.