TEST
čtvrtek 6. 2.
ANTON EGER /NO/SE + HORNSCAPE ► TOROK /SK + RATAJ /CZ + SOUKUP /CZ
19:30, Velký sál
dočasně mimo provoz

info
Norsko-švédský hudebník Anton Eger vystoupí poprvé se svým projektem Æ v Praze na Music Infinity

Norsko-švédský hudebník Anton Eger vystoupí poprvé se svým projektem Æ v Praze na Music Infinity.
Bubeník Anton Eger představí v Paláci Akropolis prvotřídní futuristický jazz Norsko-švédský hudebník Anton Eger patří mezi absolutní špičku jazzových bubeníků současnosti, což dokazuje v kultovních projektech Phronesis nebo JazzKamikaze. První únorový čtvrtek se Anton Eger představí českým fanouškům poprvé se svým vlastním kvartetem – v Paláci Akropolis uvede materiál ze své debutové sólové desky AE vydané na prestižní značce Edition. Hudebníka ověnčeného cenami uvítá večírek Music Infinity. Jen málokterý bubeník v evropském jazzu má v současnosti tak výrazné jméno jako Anton Eger. Jeho virtuózní a zároveň inovativní způsob hry patří už víc než dekádu k tomu nejlepšímu. Syn norského otce a švédské matky prožil dětství v různých zemích od Norska přes Rumunsko až po Venezuelu. Jako teenager hrál v punkových kapelách i pochodovém bandu. Několik let byl dokonce členem ansámblu královské gardy Norského krále. Hudbu studoval v Dánsku v Kodani pod dohledem legendárního Django Batese. Ve stejném městě už také několik let žije. Svůj první výrazný hudební průlom si Anton Eger prožil s mezinárodní skupinou JazzKamikaze fúzující be-bop, funk, rock a hip hop. Za svůj debut Mission I dostali v roce 2005 ocenění pro objev roku v Dánsku i Norsku. Skupina JazzKamikaze dosud vydala pět alb, Eger se ale objevuje i na třech sólových deskách jejího zakladatele – saxofonisty Maria Neseta. Největší ovace nicméně Eger sklízí jako bubeník tria Phronesis, v němž se potkal s dánským basistou Jasperem Hoibym a britským klavíristou Ivo Neamem. Jeho výrazná komplexní rytmika je poznávacím znamením zvuku tria, které vzniklo v roce 2005, výrazně je ale proslavilo až album Green Delay o čtyři roky později. Za své desky pravidelně zbírají nominace na ceny MOBO nebo portálu Jazzwise a v roce 2017 získali prestižní britské ocenění Parliamentary Jazz Award v kategorii skupina roku. Po bezmála patnácti letech na scéně se Anton Eger vloni v únoru dočkal vlastní sólové desky. Jmenuje se AE a vyšla na značce Edition Records. Egerovy bicí zde doplňuje tým spoluhráčů, mezi nimiž je například i Ivo Neame z Phronesis. Společně míchají jazz s elektronikou a neobvyklými aranžerskými postupy a výsledkem je svébytný futuristický jazz, který posluchače uvádí do míst, kde nikdy nebyl. Dominantní silou desky je ale každopádně Egerova hra na bicí míchající spletité groove s propulzivními rytmy. „Anton Eger nikdy nebyl skoupý na originální a zábavné nápady, které přinášel do svých projektů. Na jeho debutovém albu se všechny propojují do jednoho světa,“ napsal o desce portál Nextbop. V Praze už Eger zahrál s Phronesis i jako člen Marius Neset Band, se jeho kvarteto ale bude mít u nás premiéru. Na pódiu Paláce Akropolis ho doplní Niels Broos – klávesy (známý z James Zoo), multiinstrumentalista Matt Calvert (hrál s Goldiem, Heritage Orchestra nebo Strobes) a basák Robin Mullarkey (Jacob Collier, Zero 7).

support: HORNSCAPE

Hudebníci z progresívní jazzové kapely Points se poprvé potkali se skladatelem a zvukovým performerem Michalem Ratajem v roce 2015. Očekávání na obou stranách slibovalo vzájemné obohacení pramenící z příslušnosti k různým kompozičním, interpretačním a posluchačským tradicím. Především se ale začal otevírat prostor pro hledání nového hudebního jazyka v průsečíku mezi jazzovým idiomem, konkrétní hudbou, improvizací a zvukovou performance orchestrované surroundovým zvukem. Points-Rataj Quintet byl aktivní po tři roky a vytvořil prostor pro další pokračování.
Oskar Török, Michal Rataj a Luboš Soukup navazují na to nejlepší z projektu Points-Rataj Quintet. Do hry berou více elektroniky, ale také flétnu, středověký cimbál nebo paletu perkusí. Sází na výrazně emocionální náboj nového hudebního jazyka, který se rozprostírá od virtuózního instrumentálního projevu a expresívních zvukových gest až po výrazné stopy polyfonního elektroakustického ambientu. Hudebníci plují mezi žánry promotérů, atmosférami jako ve filmu, dynamikami široké palety hudebních nástrojů a překvapují… často sebe sama.

Oskar Török – trubka, perkuse, live electronics

Michal Rataj – live electronics, syntezátory

Luboš Soukup – saxofony, klarinet, flétna