Norsko-švédský hudebník Anton Eger vystoupí poprvé se svým
projektem Æ v Praze na Music Infinity.
Bubeník Anton Eger představí v Paláci Akropolis prvotřídní
futuristický jazz Norsko-švédský hudebník Anton Eger patří mezi absolutní
špičku jazzových bubeníků současnosti, což dokazuje v kultovních projektech
Phronesis nebo JazzKamikaze. První únorový čtvrtek se Anton Eger představí
českým fanouškům poprvé se svým vlastním kvartetem – v Paláci Akropolis
uvede materiál ze své debutové sólové desky AE vydané na prestižní značce
Edition. Hudebníka ověnčeného cenami uvítá večírek Music Infinity. Jen málokterý
bubeník v evropském jazzu má v současnosti tak výrazné jméno jako
Anton Eger. Jeho virtuózní a zároveň inovativní způsob hry patří už víc než
dekádu k tomu nejlepšímu. Syn norského otce a švédské matky prožil dětství
v různých zemích od Norska přes Rumunsko až po Venezuelu. Jako teenager
hrál v punkových kapelách i pochodovém bandu. Několik let byl dokonce
členem ansámblu královské gardy Norského krále. Hudbu studoval v Dánsku
v Kodani pod dohledem legendárního Django Batese. Ve stejném městě už také
několik let žije. Svůj první výrazný hudební průlom si Anton Eger prožil
s mezinárodní skupinou JazzKamikaze fúzující be-bop, funk, rock a hip hop.
Za svůj debut Mission I dostali v roce 2005 ocenění pro objev
roku v Dánsku i Norsku. Skupina JazzKamikaze dosud vydala pět alb,
Eger se ale objevuje i na třech sólových deskách jejího zakladatele –
saxofonisty Maria Neseta. Největší ovace nicméně Eger sklízí jako
bubeník tria Phronesis, v němž se potkal s dánským basistou
Jasperem Hoibym a britským klavíristou Ivo Neamem. Jeho výrazná komplexní
rytmika je poznávacím znamením zvuku tria, které vzniklo v roce 2005,
výrazně je ale proslavilo až album Green Delay o čtyři roky později. Za své
desky pravidelně zbírají nominace na ceny MOBO nebo portálu Jazzwise a
v roce 2017 získali prestižní britské ocenění Parliamentary Jazz Award
v kategorii skupina roku. Po bezmála patnácti letech na scéně se Anton Eger
vloni v únoru dočkal vlastní sólové desky. Jmenuje se AE a vyšla na značce
Edition Records. Egerovy bicí zde doplňuje tým spoluhráčů, mezi nimiž je
například i Ivo Neame z Phronesis. Společně míchají jazz
s elektronikou a neobvyklými aranžerskými postupy a výsledkem je svébytný
futuristický jazz, který posluchače uvádí do míst, kde nikdy nebyl. Dominantní
silou desky je ale každopádně Egerova hra na bicí míchající spletité groove
s propulzivními rytmy. „Anton Eger nikdy nebyl skoupý na originální a
zábavné nápady, které přinášel do svých projektů. Na jeho debutovém albu se
všechny propojují do jednoho světa,“ napsal o desce portál Nextbop.
V Praze už Eger zahrál s Phronesis i jako člen Marius Neset Band,
se jeho kvarteto ale bude mít u nás premiéru. Na pódiu Paláce
Akropolis ho doplní Niels Broos – klávesy (známý z James Zoo),
multiinstrumentalista Matt Calvert (hrál s Goldiem, Heritage Orchestra nebo
Strobes) a basák Robin Mullarkey (Jacob Collier, Zero 7).
support: HORNSCAPE
Hudebníci z progresívní jazzové kapely Points se poprvé potkali se
skladatelem a zvukovým performerem Michalem Ratajem v roce 2015. Očekávání
na obou stranách slibovalo vzájemné obohacení pramenící z příslušnosti
k různým kompozičním, interpretačním a posluchačským tradicím. Především se
ale začal otevírat prostor pro hledání nového hudebního jazyka v průsečíku
mezi jazzovým idiomem, konkrétní hudbou, improvizací a zvukovou performance
orchestrované surroundovým zvukem. Points-Rataj Quintet byl aktivní po
tři roky a vytvořil prostor pro další pokračování.
Oskar Török, Michal Rataj a Luboš Soukup navazují na to nejlepší
z projektu Points-Rataj Quintet. Do hry berou více elektroniky, ale také
flétnu, středověký cimbál nebo paletu perkusí. Sází na výrazně emocionální náboj
nového hudebního jazyka, který se rozprostírá od virtuózního instrumentálního
projevu a expresívních zvukových gest až po výrazné stopy polyfonního
elektroakustického ambientu. Hudebníci plují mezi žánry promotérů, atmosférami
jako ve filmu, dynamikami široké palety hudebních nástrojů a překvapují…
často sebe sama.
Oskar Török – trubka, perkuse, live electronics
Michal Rataj – live electronics, syntezátory
Luboš Soukup – saxofony, klarinet, flétna