pondělí 26. 11.
info Henriksen a Bang přiváží ambientní pohlednice ze vzdálené galaxie. Poslední listopadové pondělí uvítá Palác Akropolis norského vizionáře s trumpetou Arve Henriksena v doprovodu pionýra živého samplingu Jana Banga. Poslední letošní koncert ze série Music Infinity tak bude znít experimentálním jazzem s přídechem world music, ambientu i digitálního futurismu. Čtyřiačtyřicetiletý Arve Henriksen je zakladatelem jazz-noisové úderky Supersilent a hrál také s Davidem Sylvianem nebo v Magnetic North Orchestra klavíristy Jana Balkeho. Spíše než tradičním jazzovým instrumentalistou je ale spíše zvukovým inovátorem, který neustále experimentuje se zvukem své trumpety. Arve Henriksen patří už více jak dvacet let k absolutní špičce jazzových dobrodruhů nesoucích vlajku tradice hudebního hledačství. Počátky jeho kariéry jsou spojené s freejazzovým triem Veslefrekk, jež se v roce 1997 transformovalo v improvizační kolektiv Supersilent. Jejich číslované desky, kterých dosud vyšlo jedenáct, prolamují hranice žánru směrem k hlukové hudbě či temnému ambientu a jsou vlajkovou lodí agilní severské scény. Henriksen má ale za sebou také desítky dalších projektů pokrývajících široké spektrum současného experimentálního jazzu. „Trumpeta má podle mě nesmírný potenciál tónových a zvukových variací a většinu z nich jsme dosud neslyšeli,“ říká Henriksen, na jehož neortodoxní styl hry mělo mimořádný vliv setkání s tradiční japonskou hudbou, přesněji zvukem flétny šakuhači. S jejími meditativními a minimalistickými kvalitami ho na konci osmdesátých let seznámil jeho kolega trumpetista Nils Petter Molvaer. Od té doby se Henriksen inspiroval i v dalších etnických tradicích a své průzkumy nových možností nástroje zaznamenávají jeho sólová alba Sakuteiki, Chiaroscuro či Strjon vycházející na prestižním labelu Rune Grammofon. Po boku Arve Henriksena se na pódium Paláce Akropolis po bezmála dvou letech vrátí také jeho častý spolupracovník a krajan Jan Bang. Společně se podíleli na několika projektech včetně čtyři roky staré, ambientně-meditativní desky Cartography vydané legendárním jazzovým labelem ECM. Kromě studiové a producentské práce či společných desek s Jonem Hassellem či N. P. Molvaerem je Bang také pionýrem metody živého samplování, při němž přímo na koncertě „krade“ zvuky svých kolegů a vytváří z nich v reálném čase fantastická sonická plátna. Obrovský ohlas má ve světě experimentální a improvizované hudby jím organizovaný festival Punkt, který každoročně do jihonorského městečka Kristiansand zve elitu volnomyšlenkářských hudebníků, kteří se nebojí prozkoumávat svůj talent společným hraním. Kurátorem letošního ročníku byl Brian Eno. Po nezapomenutelném jejich vystoupení v Divadle Archa se Arve Henriksen a Jan Bang do Prahy po 3 letech navrátí a dají tentokrát na pódiu Paláce Akropolis s pomocí trumpety a sampleru možnost opět zakusit pocit nekonečné kontemplace a něžné zvukové extáze z organické fúze dávné tradice a žhavé současnosti. Jejich meditativní propojení akustických a elektronických zvuků pozve posluchače do vzdálené hudební galaxie přístupné k objevování. Orlak: Orlak – hudební projekt Tomáše Dvořáka (Floex) a Jirky Libánského (Líba) Klarinet, saxofon, piáno, drum machine. Islandský lišejník, klarinetová šíje, bubny a 88 klavírních kladívek reaguje na prostor, publikum i vnitřní vesmír. * Před několika lety byl Tomáš a Jirka osloveni kamarádem aby mu zahráli na narozeninovém večírku. Když se za tím účelem sešly v Tomášově studiu, zjistili že se jejich hudební světy zázračným způsobem doplňují. Magie, souznění, telepatie hudebních dvojčat, něco co se stane párkrát za život. Od té doby se scházejí doma a improvizují, hrajou si pro radost. Občas vylezou a snaží se přenést atmosféru spontání hudby za hranice zdí domácího studia. |
|