úterý 2. 11.
info Islandský hudební vizionář Jóhann Jóhannsson zahraje v listopadu s Pražským komorním orchestrem. Islandský skladatel a instrumentalista Jóhann Jóhannsson se v listopadu po dvou letech vrátí do Prahy, aby dopřál posluchačům ojedinělý koncertní zážitek tentokrát však v podobě společného koncertu s více než třicetičlenným Pražským komorním orchestrem v sále Rudolfina. Jóhannsson ve své tvorbě prozkoumává terén od soudobé avantgardy, přes filmovou hudbu, galerijní zvukové instalace až k laptopovému popu a patří mezi nejvýznamnější severské hudebníky současnosti. S každou nahrávkou nachází nečekané cesty realizace své hudební filosofie, v jejímž centru je organické prorůstání akustických a elektronických zvuků. Jeho druhý koncert v české metropoli proběhne znovu v rámci hudební série Music Infinity a islandský hudebník dostane výjimečného partnera, kterým bude Pražský komorní orchestr – těleso s bezmála šedesátiletou historií, jež patří u nás mezi nejvyhledávanější. Originální Jóhannssonova hudba na pomezí ambientu a vážné hudby má vysoké akustické nároky, proto byl pro koncert tentokrát zvolen sál novorenesanční budovy pražského Rudolfina, jež je mimo jiné sídlem České filharmonie. Jóhann Jóhannsson vydal pět sólových alb, je ale také podepsaný pod nespočtem hudebních kolaborací mimo jiné třeba s Marc Almondem, Barry Adamsonem, Pan Sonic nebo The Hafler Trio. Hudbě se věnuje už od konce 90. let, kdy působil jako člen dodnes existující post-rockové skupiny Apparat Organ Quartet. První sólové album Englabörn vydává v roce 2002 na prestižní britské značce Touch. Jeho vlastní smyčcové miniatury pro divadelní představení jsou na něm podrobeny elektronickým manipulacím, jež skladbám dodávají delikátně moderní nádech. Jóhannsson zde předznamenává svoji zálibu v intimně pomalých zasněných skladbách, v nichž jsme svědky pečlivého budování atmosféry. Následující album Virthulegu Forsetar zkomponoval Jóhannsson pro velký kostel Hallgrimskirkja v Rejkjavíku, kde bylo také nahráno a obsahuje čtyři patnáctiminutové kompozice. Ambiciózní projekt IBM 1401 – A User's Manual navazuje na skladby jeho otce, který v 60. letech nahrával elektromagnetické vlny, jež vysílala základní deska prehistorického počítače IBM. Původně hudba pro představení tanečnice Erny Omarsdottir dostala svoji studiovou podobu v roce 2006 na značce 4AD a Jóhannsson při nahrávání využil služeb českých symfoniků. Aktivity Jóhanna Jóhannssona se neomezují jen na vlastní nahrávky. Je zakladatelem organizace Kitchen Motors, která podporuje a vydává neobvyklé hudební kolaborace a propaguje islandskou elektroakustickou hudbu. Jóhannsson také vytváří instalace pro galerie po celém světě, doprovází tanečníky či divadelní představení a skládá hudbu pro nezávislé, animované či dokumentární filmy. Práce pro snímek Dís vyšla v roce 2004 na samostatné desce a nabídla tentokrát více odlehčené indie popové skladby. V roce 2008 vydal Jóhannsson na značce 4AD nové album Fordlândia, jež je druhým dílem zamýšlené trilogie zkoumající vztahy mezi lidmi a stroji. Zatím posledním sólovým počinem islandského skladatele je nahrávka And In The Endless Pause There Came The Sound Of Bees, která zaznamenává hudbu ke krátkém filmu Varmints režiséra Marca Crasteho, jež za něj obdržel nominaci na cenu BAFTA. Stejně jako tomu bylo u jeho poslední desky Fordlândia, i tentokrát Jóhannsson natáčel materiál v Praze a vedle Pražské filharmonie je na něm slyšel i česká sopranistka Michaela Šrůmová. Pražský genius loci – zdá se – islandského skladatele mimořádně inspiruje. 2. listopadu se o tom budeme moci v sále Rudolfina přesvědčit na vlastní uši. Vystoupení Jóhanna Jóhannssona bude dalším příspěvkem do festivalu Music Infinity, který pod dramaturgickým vedením Josefa Sedloně přiváží do České republiky unikátní projekty alternativní hudby pro náročnější posluchače. Historie Music Infinity už čítá bezmála tři desítky koncertů, v nichž se domácím posluchačům představili třeba Nils Petter Molvaer, David Sylvian, Stars Of The Lid, Telefon Tel Aviv, Triosk nebo Lou Rhodes. Sólová diskografie Jóhanna Jóhannssona: Englaborn (2002, Touch) Virthulegu Forsetar (2004, Touch) OST – Dís (2004, 12 Tónar) IBM 1401, A User’s Manual (2006, 4AD) Fordlândia (2008, 4AD) And In The Endless Pause There Came The Sound Of Bees (2009, 12 Tónar/Type) Další informace a audio ukázky: http://www.johannjohannsson.com http://www.myspace.com/…nnjohannsson Pražský komorní orchestr patří k nejvýznamnějším hudebním tělesům v České republice a jeho proslulost dávno překračila hranice naší země. Světovým unikátem je především to, že hraje bez dirigenta, což klade vysoké nároky na kvalitu hudebníků. Za padesát let své existence nahrával PKO pro nejprestižnější gramofonové značky a spolupracoval na řadě významných projektů. V průměru absolvuje kolem 80 koncertů ročně a stal se neodmyslitelnou součástí dramaturgie nejvýznamnějších českých hudebních festivalů Pražské jaro a Pražský podzim. V současné době PKO vede koncertní mistr Pavel Šafařík. http://www.pko.cz V roli předskokana se představí anglický hudebník, skladatel a multiinstrumentalista Greg Haines momentálně žijící v Berlíně. Inspirován velkými postavy vážnohudebního minimalismu, vychází Haines ze zvuku svého klavíru a čela, které ve svém studiu přetavuje do delikátních skladeb na hraně ambientu a komorní hudby. Už jeho debutové album Slumber Tides z roku 2006 vydané na labelu Miasmah sklidilo nadšené ohlasy. Letos se objevilo i jeho zatím poslední materiál, album Until the Point of hushed Support pro značku Sonic Piece, které naživo představí i v dobrovodu talentovaného hudebníka Peter Broderick. http://www.greghaines.co.uk/ http://www.myspace.com/greghainesmusic http://www.myspace.com/peterbroderick Vstupenky možno zakoupit přímo v pokladně Rudolfina nebo v síti TicketPro. |
|